دسته: لیزر موهای زائد
بازدید: 1744

ليزر موهاي زائد

یکی از کم عارضه ترین روش ها برای ازبین بردن موهای زائد لیزر درمانی می باشد . هر جلسه لیزر موهای زائد صورت حداکثر ده تا پانزده دقیقه زمان می برد . طیف خاصی از نور که این نورها تقویت شده و بصورت موازی با عمق 2 تا 3 میلی متر به زیر پوست تابانده می شوند را لیزر گویند و ملانین موجود درآن ریشه مورا هدف قرار داده است . تعداد جلسات برای لیزر صورت متفاوت است و عبارت تضمینی نشان دهنده تبلیغات نادرست می باشد .

آیا لیزر عوارض دارد؟

لیزر موهای زائد فاقد درد می باشد ولی در افرادی که تراکم مو هایشان زیاد است و موهای ضخیم دارند هنگام کار با لیزر درد وجود دارد . که دراین صورت فرد باید نیم ساعت قبل از لیزر بصورت یک لایه ضخیم از کرم بی حسی لیدوکایین 5 درصد استفاده کند . با این کار دیگر در هنگام لیزر دردی را احساس نمی کند . در بعضی از بیماران بعد از لیزر صورتشان قرمز می شود که این حالت بعد از 2 الی 3 روز بهبود پیدا می کند . لکه های حلقوی نیز پس از مدت کوتاهی از بین می روند .
یکی از روش هایی که به طور تقریبا دائم موهای زاید را ازبین می برد لیزر موهای زائد می باشد . منظور از دائمی بودن این است پس از 6 ماه که از آخرین جلسه می گذرد موهای زاید در نیایند .
لیزر بر روی موهای سفید تأثیری ندارد البته لیزرهایی وجود دارند که روی موهای کم رنگ هم تأثیر می گذارند

چه زمانی لیزر موهای زائد کنیم ؟
بهترین زمان برای شروع لیزر موهای زائد فصل پاییز می باشد . در این فصل عوارض لیزر موهای زائد کمتر می باشد .
لیزر موهای زائد هر چهارتا شش هفته انحام میشود. در هر جلسه لیزر بخشی از موها کاملا ازبین می روند و بخشی دیگر نیز نازک می شوند و رشدشان کند می شود . بعضی هم به همان شکل اولیه باقی می مانند . در هر جلسه لیزر 10 تا 40 درصد موها کاهش می یابند و در سه جلسه 30 تا 70 درصد . پس از گذشت یک سال از لیزر صورت هر شش ماه یک بار یعنی سالی دو بار باید لیزر تکرار شود .

چه نکاتی را باید قبل از لیزر موهای زائد رعایت کنیم ؟
1-اگر بیماری پوستی داشته اید حتما پزشک تان را مطلع سازید.
2- اگرسابقه تبخال دارید آن را به پزشک خود بگویید.
3- درصورت مصرف هرگونه دارو پزشک خود را مطلع سازید.
4- همه آزمایش های هورمونی وغیر هورمونی خود را به پزشک ارائه دهید.
5- در طول درمان با لیزر موهای زائد از کندن موها با موچین ، موم همچنین استفاده از موبر و اپیلاسیون خودداری کنید .
6- درطول درمان در معرض آفتاب قرار نگیرید و حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
7- اگر دچار آفتاب سوختگی شده باشید عمل لیزر موهای زائد درآن منطقه انجام نمی گیرد.
8- اگر رنگ پوستتان خیلی تیره است قبل از انجام لیزر تحت نظر پزشکتان از ترکیبات بی رنگ کننده ولایه بردار پوست مثل هیدروکینون و ترتینوئین استفاده کنید .
9- در روزی که قرار است لیزر موهای زائد کنید از لوازم آرایش استفاده نکنید منطقه مورد درمان باید کاملا تمیز باشد.

در دوران بارداری نیز می توان لیزر موهای زائد کرد یا خیر؟
لیزر درمانی در دوران بارداری هیچ عارضه ای برای مادر وجنین ندارد حتی اگر روی شکم مادر عمل لیزر انجام شود اما حهت احتیاط در دوران بارداری لیزر انجام نمیشود.

چرا باید به دفعات لیزر را انجام دهیم ؟
برای رفع موهای زائد به یک دوره طولانی نیاز داریم . مو دارای سه فاز می باشد و حساسیت مو به پرتوی لیزر در فاز اولیه آن می باشد . رشد مو در فازهای سه گانه در قسمت های متخلف بدن متفاوت است بنا براین تعداد دفعات لیزر نیز متفاوت می شود.

تعداد جلساتی که باید عمل لیزر انجام شود چقدر است؟
تعداد جلسات برای صورت 4 تا 8 جلسه ، چانه 6 تا 8 جلسه ، اندام ها شامل ( دست و پا ، کشاله ران و زیر بغل ) 4 تا 5 جلسه ، تنه شامل ( سینه ، شکم ) 4 تا 5 جلسه می باشد .

آیا اثر لیزر موهای زائد بلافاصله بعد از انجام آن دیده می شود؟
بله. با لیزر الکس بلافاصله موها میسوزند ولی برای رسیدن به اثرات ماندگار باید جلسات متعدد لیزر انجام داد.

مراقبت های بعد از لیزر
فردی که لیزر می کند نباید درمعرض آفتاب قرار بگیرد . قبل از بیرون رفتن حتما از ضد آفتاب استفاده کند. اگراز کامیپوتر به طور مرتب استفاده می کند باید ضد آفتاب بزند . هر 2-3 ساعت ضد آفتاب خود را تمدید کند . سه هفته قبل از لیزر نباید موهای خود را بکنید زیرا در اثر کندن موها اثر لیزر کاهش می یابد . هم چنین از موبرهای شیمیایی نیز نباید استفاده کنید. استفاده از سولاریوم ممنوع است. هم چنین بیمار نباید غذاهایی را که حاوی ادویه های تند هستند را بخورد .
پس از لیزر میتوان از کمپرس کیسه یخ استفاده شود تا درد کاهش یابد . هم چنین باید از کرم های ضد آفتاب استفاده شود .  از همان روز اول بیمار می تواند از لوازم آرایشی استفاده کند مگر این که محل تاول زده باشد. هم چنین بیمار باید از کرم های مرطوب کننده برای مرطوب کردن محل استفاده نماید.

لیزر و عوارض آن
اکثر بیماران پس از لیزر درمانی دچار درد می شوند بنابراین درد یکی از عوارض لیزر موهای زائد می باشد .
تورم و قرمزی دورموها که از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه دارد.
تاول وسوختگی از دیگر عوارض لیزر درمانی می باشدکه در صورت عدم انجام کار صحیح امکان ایجاد دارد .
تبخال زدن ، عفونت و تغییر رنگ پوست نیز می تواند از عوارض لیزر درمانی باشد .